אז הלכתי לסיינפלד… ולמדתי 5 דברים על שיווק כלום

סיינפלד אשף במציאת נקודת מבט "זוויתית" על דברים קטנים בחיים, שגורמת לך לפקפק במה שתמיד נראה לך טריוויאלי. כאילו הוא מציב מראה מעוותת מול חיי היומיום – אלה אותם דברים שאתה עושה, אבל פתאום זה נראה מגוחך. זה מה שמשך אותו לאורך 7 עונות גאוניות של "סיינפלד", וההופעה שלו השבוע הייתה המשך ישיר של הדברים – קצת פחות תזזיתית וקופצנית בלי ג'ורג', איליין כמובן קרמר, אבל ה"אסנס" של הדברים היה שם בכל שלב של הערב.

ויחד עם הגאונות הקומית הזאת מדובר גם בהופעה מהוקצעת ומדוקדקת, שלא משאירה מקום לטעויות. גם בזה כנראה סיינפלד גאון – כי לא מספיק לדעת לראות את הדברים בצורה מיוחדת, צריך גם לדעת להציג אותם ולגרום לאלפי אנשים להגיע ולראות אותך במשך שעה – או למכור פורמט על כלום לרשת טלוויזיה – או במילים אחרות: לעשות שיווק.

"כולם עושים משהו, אנחנו נעשה כלום"

ואלה הדברים שבלטו לי בכל המופע בהכנות אליו:

2 דקות לרכוש את הקהל – גם סיינפלד, משתמש בטריקים הכי בסיסי בספר בעמידה מול קהל – תחמיא לקהל שלך בתחילת ההופעה. הוא יודע ש- 2 הדקות הראשונות בכל הרצאה הן קריטיות להמשך. בדקות הראשונות הקהל בוחן אותך, גם אם אתה סיינפלד וגם אם אתה מרצה בכנס. אם קנית אותו הוא יהיה שלך להמשך, אם פספסת – לא נורא תמיד תהיה הרצאה נוספת. הפתיח של המופע עוסק במאמץ הרב שנדרש מאנשים להתארגן כדי להגיע להופעה. הוא בעצם מחמיא לקהל על כך ש"יזמתם את היציאה הזאת". הוא מפרגן לקהל,  מבהיר שהוא לא רואה בזה שאנשים הגיעו למופע במשהו טריוויאלי, והקהל לכל אורך המופע מוקיר לו על כך.

אנרגיה – סיינפלד נכנס לבמה בריצה. הוא עוצר לשתות מים לפעמים. אתה מרגיש שהוא איתך ושם בשבילך. (השתדלו לא להגזים – זה לא אמין שאתם מתנשפים אחרי 4 שקפים במצגת).

שמישהו יחמם אתכם – לא משנה אם מדובר בסיינפלד, יו2, או דודי מליץ (מי?), ולא משנה היכן אתם מדברים, חשוב שמישהו יחמם אתכם. גם לפני ג'רי סיינפלד עולה לבמה הסטנדאפיסט המחמם הקבוע שלו, שעושה עבודה טובה. אם אין לכם סטנדאפיסט, לפחות תדאגו שמישהו יציג אתכם בליווי מילים חמות. לעולם אין להניח שאנשים בקהל יודעים מראש מי אתם, מה אתם, ומה אתם שווים. כתבו לכם תיאור אישי שהמחמם יוכל להסתמך עליו, וודאו איתו שהוא יודע מה להגיד עליכם, ומומלץ שיוסיף תיאור של ההיכרות ביניכם

צרו ביקוש – לא קשור למופע עצמו, אלא יותר לשלב שלפניו. אם אתם מתכננים אירוע, תדאגו לייצר ביקוש. זה כבר הפך לנוהל קבוע בעולם הבידור – מכריזים הופעה אחת, ממלאים אותה, ורק אז פותחים הופעות נוספות. זאת צורת החשיבה שחייבת ללוות כל אירוע – גם אירוע עסקי. במערכת מכירת כרטיסים, סמנו מושבים רבים כתפוסים, ושחררו אותם לאחר מכן. הודיעו על לחץ בהזמנות, קריסת מערכת הזמנות ועוד

Exit Stage Leftאווירה – את יד אליהו, היכל מנורה מבטחים, אני רגיל לראות בתצורה של אולם כדורסל. שטיחים אדומים לאורך המעברים על הפרקט, מוזיקה תואמת ברקע ותאורה, מכינים בצורה נכונה את האווירה להצגה שתבוא לאחר מכן, בין אם מדובר בג'רי או במצגת עסקית. לעיתים קל להזניח את הנושא בתוך כל שלל ההכנות לאירוע, אבל זה חיוני.

Exit Stage Left….