תוכנית אסטרטגית לשיווק באינטרנט חוסכת הרבה אכזבות

לאחרונה יש יותר יותר אנשים שמתוסכלים מכך שהאתר שלהם לא מייצר הכנסות כפי שציפו.

נוצר שילוב בין סיפורי ההצלחה המדהימים שהם שמעו עליהם מאנשים אחרים לבין ההשקעה הבסיסית הלא קטנה הנדרשת להקמת האתר, שגורם להם לחשוב שהלקוחות או ההזמנות יתחילו לזרום לתיבת הדואר האלקטרוני עם הקמת האתר. כמו תמיד, הדברים מתחילים ביצירת תוכנית עסקית מתאימה, שתמנע השקעה באפיקים לא מתאימים תוך התבססות על הנחות שגויות נפוצות:

הנחה שגויה ראשונה: אנשים יגיעו לאתר דרך גוגל

ככל שהתחרות באינטרנט הולכת וגוברת, ועדיין לא הגענו קרוב לשיא, הסיכוי של אתר מן המניין להיות מדורג גבוה בגוגל קטן – בעיקר בתחומים בהם התחרות גבוהה. אנשים רבים לא בונים תוכנית אסטרטגית כוללת לשיווק באינטרנט המכילה קידום אתרים, פרסום על פי לחיצה, שיווק ברשתות חברתיות, עדכון האתר ועוד. הם חושבים על הצעד הראשוני של הקמת אתר בלבד. זה דומה לאדם שפותח חנות בפינה אפלולית של העיר ויושב ומחכה שההמונים ייכנסו בדלת. כאשר בונים תוכנית שיווק באינטרנט חייבים להחליט מראש האם יש צורך בקידום האתר בגוגל או באמצעים אחרים ובאיזו מידה.

הנחה שגויה שניה: אתר הוא אתר

לא כל מערכות בניית האתרים מספקות את אותן יכולות. כמעט לכל אחת יש יתרונות וחסרונות. מערכת קוד פתוח כגון WordPress קלה להתקנה ולתחזוקה ומתאימה מאוד לאתרים פשוטים, מצד שני היא סובלת ממספר חסרונות כאשר יש צורך באתרים יותר מתוחכמים. ישנם גם הבדלים בין פלטפורמות שונות בהתאמה לצורך קידום אתרים וכמובן במחיר. לכן, כאשר בונים תוכנית שיווק חשוב להתמקד גם באתר עצמו – מה הדברים החשובים ביותר שרוצים ממנו – עיצוב, דינאמיות, חנות וכו', ולבחון את הדברים מול הצעות המחיר. כאשר מחפשים את הפלטפורמה המתאימה היא חייבת להתאים לצרכים הנוכחיים והעתידיים של האתר.

הנחה שגויה שלישית: ההצלחה טמונה בהבאת גולשים לאתר

נכון, ככל שיותר אנשים ייכנסו לאתר כך ההכנסות ממנו יגדלו. אך רבים מתאכזבים מכך שגם כאשר נכנסים אליהם גולשים לאתר, הם אינם רוכשים או הופכים ללקוחות. רבים מכירים את הנתון  Bounce Rate – המצביע על כמות הגולשים שנכנסו ונטשו את האתר באותו העמוד – שהוא תמיד יותר גבוה מהרצוי. המשמעות היא שכניסות לאתר לא מבטיחות דבר, ויש חשיבות גדולה למיקוד השיווק שלו וכן ליכולת להתאים את האתר עצמו עם הזמן לטעמי הגולשים. זהו עוד פרמטר שיש לשכלל בתוכנית השיווק – משאבים לעדכון האתר ומשאבים לנסיונות באפיקי שיווק שונים.

עוד לפני שניגשים להקים אתר באמצעות חברה מכינים תוכנית שיווק כהילכתה הכוללת משאבים, מתחרים ויעדים, ואיתה ניגשים לבחירת האפיקים השונים. לדוגמא, אם רואים כי התקציב מספיק לאתר בלבד, ללא יכולת ליצור קידום משמעותי – ייתכן שעדיף להמתין עם הפרוייקט, לבחור בפרוייקט שיווק אחר, או לוותר על מאפיינים מסויימים או דרישות שהן פחות חשובות – כמו גרפיקה מסחררת או יכולת עדכון.